zondag 29 juli 2012

Kaneelbroodjes

Met inspiratie van Caroline en het recept van Uit de keuken van Arden ben ik aan de slag gegaan met kaneelbroodjes:

Het recept:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2009/09/kaneelbroodjes-2.html

Deeg:

  • 550 gram tarwebloem
  • 10 gram droge gist
  • 50 gram suiker
  • 10 gram zout
  • 240 gram volle melk, lauwwarm
  • 125 gram zachte boter
  • 2 grote eieren, losgeklopt
  • 60 gram krenten
  • 60 gram rozijnen
Vulling: 
  • 60 gram ongezouten boter, gesmolten
  • 150 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 1- 1,5 eetlepel kaneel
Afwerking:
  • 20 gram ongezouten boter, gesmolten (voor de afwerking)
Glazuur: 
  • poedersuiker
  • vanille extract
  • warm water 
In plaats van 2 ronde bakblikken waarin Levine de broodjes heeft gebakken, heb ik ze gewoon op een bakplaat gelegd. 

Voor de bereiding kijk bij het recept, daar wordt met foto's uitgelegd hoe je de broodjes moet bereiden. Ik zou het niet beter kunnen uitleggen. 

Let wel op bij het kneden van het gist, dat niet iedere mixer hier tegen kan. Gebruik alleen echt een zware mixer die brooddeeg aan kan. Mijn machine kon het helaas niet aan, die heb ik moeten opgeven. Gelukkig heb ik hem wel kunnen vervangen door mijn droommachine: De Kitchenaid Heavy Duty!

Mijn resultaat:


______________________________________________________
Deze broodjes waren echt heerlijk. Ik ga ze binnenkort zeker weer maken! Heerlijk voor bij het ontbijt of voor bij de thee. Ik heb ze bijna zelf allemaal opgegeten! Ik had er wel een flink aantal gemaakt met dit recept. Genoeg voor een heel weeshuis. Wel een stuk of 20 geloof ik. Volgende keer ga ik dus de helft van het recept gebruiken anders moet ik weer zo vaak naar de sportschool om de broodjes er af te trainen!

1 opmerking:

  1. Leuk je eigen blog! Ik heb de broodjes gisteren weer gemaakt. Wat zijn ze lekker!

    BeantwoordenVerwijderen